Artikkelit
Harva eroon selkäkivuista
Kerran saatu selkäkipu voi haitata koko elämän ajan. Tuoreessa suomalaistutkimuksessa havaittiin, että selkäkivut yleensä pysyivät muuttumattomina pitkänkin seurantajakson aikana.
Tutkimuksessa seurattiin vuodesta 1973 lähtien runsasta 900 Jyväskylän Valmet-tehtaiden työntekijää. Alussa selkäkivusta kärsineistä henkilöistä 75 %:lla oli sama vaiva viiden vuoden seurannassa, 73 %:lla 10 vuoden ja 88 %:lla 28 vuoden seurannassa. Paikallisen selkäkivun vastaavat uusiutumisprosentit olivat 45 %, 38 % ja 33 %, säteilevän selkäkivun 66 %, 65 % ja 69 %.
Tiedot käyvät ilmi terveystieteen maisterin Sanna Kääriän väitöstutkimuksesta, jossa hän on selvittänyt metalliteollisuuden työntekijöiden selkäsairauksia. Kääriän fysioterapian väitöskirja Metalliteollisuuden työntekijöiden alaselän sairaudet ikääntyessä: METELI-tutkimuksen 5-, 10- ja 28-vuotisseurantatutkimus tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 26. helmikuuta.
|
Pitkä tie ulos alkoholismista
Alkoholin ongelmakäyttäjän tie raittiuteen on yleensä pitkä ja kivulias. Yksi hakee apua ammattiauttajalta, toinen etsii vertaistukea ja kolmas pyristelee yksin ilman ulkoista opastusta. Riippumatta siitä, minkä tien valitsee, toipumisprosessi on pitkä ja oma valmius muutokseen on onnistumisen kannalta ratkaiseva.
– Muutosvalmius syntyy negatiivisten seurannaisvaikutusten kasauduttua ja ennen kaikkea yksilön oman sisäisen merkityksenannon kautta, johon erilaisilla muutosta virittävillä tekijöillä on oma vaikutuksensa. Siten odotukset ja uskomukset ovat merkityksellisiä toipumisessa ja ohjaavat myös sitä, minkä tyyppisen tuen koetaan hyödyttävän itseä eniten, sanoo yhteiskuntatieteiden maisteri Katja Kuusisto tuoreessa väitöskirjassaan, jossa hän on tutkinut alkoholismista toipumista omin avuin, vertaistuen ja ammattiauttajien avulla.
Kuusiston mukaan alkoholismista eri tavoin toipuvat tarvitsevat erilaisia asioita tuekseen toipuessaan ja raittiuden ylläpitämisessä. Täten myös erilaiset hoitomuodot puolustavat paikkaansa.
Kuusiston väitöskirja Kolme reittiä alkoholismista toipumiseen. Tutkimus muutoksesta hoidon ja vertaistuen avulla sekä ilman professionaalista hoitoa tarkastettiin Tampereen yliopistossa 5. helmikuuta.
|
Nuorten harrastukset sekä syövät että kasvattavat kiloja
Fyysisiä aktiviteetteja kuten urheilua harrastavat nuoret harvoin kärsivät ylipainosta. Sen sijaan fyysisesti passiiviset harrastukset kuten videoiden katselu, piirtäminen tai maalaaminen musiikin kuuntelu, käsityöt ja lautapelien pelaaminen sekä tietokoneen käyttö voivat nostaa painoindeksiä.
Tiedot käyvät ilmi tutkija Hanna-Reetta Lajusen väitöskirjasta, jossa on selvitetty harrastusten ja tietokoneen sekä matkapuhelimen käytön yhteyksiä nuorten painoon ja ympäristötekijöiden ja perintötekijöiden vaikutusta painoindeksiin nuoruusiässä.
Lajusen mukaan ylipainoisuus oli yleisintä nuorilla, jotka olivat sekä passiivisia että yksinäisiä.
Lajusen väitöskirja Leisure activities and obesity in adolenscence: a follow-up study among twins tarkastettiin Helsingin yliopistossa 12. maaliskuuta.
|
Kiinteää ruokaa vauvalle vasta puolen vuoden iässä
Nykyisten suositusten mukaan kiinteän lisäruoan anto lapselle imetyksen ohella tulisi aloittaa puolen vuoden iässä, aikaisintaan neljän kuukauden iässä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja useiden yliopistojen lastenklinikoiden ja muiden laitosten yhteistyönä valmistunut tutkimus vahvistaa, että voimassa olevat lasten imetyssuositukset ovat yhä päteviä ja ajankohtaisia.
Tutkimuksessa seurattiin yhteensä 6 000 vuosina 1996 – 2004 syntynyttä lasta. Heitä imetettiin keskimäärin kuusi kuukautta, josta täysimetystä oli vain 1,4 kuukautta. Kiinteitä lisäruokia tutkimukseen osallistuneet vauvat alkoivat saada noin 3,5 kuukauden iässä.
Tutkimusprofessori Suvi Virtanen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta arvioi laitoksen verkkosivuilla, että kiinteitä lisäruokia ei tulisi tarjota vauvalle ennen neljän kuukauden ikää, koska varhainen lisäruokien aloittaminen voi lisätä lapsuusiän diabetesriskiä. Lisäksi aikainen lisäruokien aloitus lyhentää helposti imetyksen kokonaiskestoa.
Tiedetään, että imetys suojaa lasta monilta infektiosairauksilta ja ilmeisesti myös lihavuudelta myöhemmällä iällä. Vaikka viimeisten vuosien aikana imetyksen kesto onkin lisääntynyt, suomalaisäidit imettävät yhä suosituksia selvästi lyhyemmän ajan.
|
Amerikkalaiset kyllästyneet liikakiloihin
Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan amerikkalaisten lihominen on pysähtymässä ainakin toistaiseksi. Viimeisen vuosikymmenen aikana amerikkalaisnaiset eivät ole enää lihoneet lisää. Myöskään miehet eivät ole enää lihoneet lisää vuoden 2003 jälkeen.
Yhdysvaltain kansallisen terveystietokeskuksen ja Tautivalvonta- ja ehkäisykeskuksen tutkimuksessa vuosina 2007 – 2008 mitattiin pituus ja pino yli 5 500:lta 20 vuotta täyttäneeltä amerikkalaiselta, ja tuloksia verrattiin aikaisempien vuosien vastaaviin tuloksiin.
Vuosina 2007 – 2008 amerikkalaisista miehistä oli painoindeksillä mitattuna lihavia 32 prosenttia ja naisista 35 prosenttia. Ylipainoisia tai lihavia oli yhteensä 72 prosenttia miehistä ja 64 prosenttia naisista.
Amerikkalaisten ylipaino oli tasaisesti kasvanut 1970-luvulta lähtien, mutta näyttää nyt pysähtyneen.
Amerikkalaistutkimuksen tuloksista kertoi UKK-instituutti nettiuutisissaan.
|
Viimeksi muutettu: 28.11.2010 klo. 22:36
Takaisin